SEKTOR 3 zaprezentował: Przegląd Reklamy Społecznej

26 maja 2012 r. – podczas DOLNOŚLĄSKIEGO FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ 2012 – SEKTOR 3 zaprezentował: Przegląd Reklamy Społecznej

Wyemitowaliśmy 68 POLSKICH I ZAGRANICZNYCH KAMPANII SPOŁECZNYCH, które skomentowali:

Kuba Wygnański – animator społeczny i współtwórca czołowych polskich organizacji pozarządowych oraz

 

 

 

 

 

 

Leszek Budrewicz – dobrze znany Wrocławianom dziennikarz i działacz o wielu talentach.

 

 

 

 

 

 

 

Oprócz ciekawych komentarzy ukazujących szerszy kontekst prezentowanych kampanii społecznych, dowiedzieliśmy się również nieco więcej odnośnie trybu postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Poniżej zamieszczamy krótki wywiad z Kubą Wygnańskim – Wiceprzewodniczącym Rady Programowej Telewizji Publicznej.

Czy widzisz jakąś nową szansę w rozporządzeniu dotyczącym obowiązku emisji kampanii społecznych w mediach publicznych?

Kuba Wygnański: Myślę, że jest to nowa sprzyjająca okoliczność. Nie znam podobnego rozwiązania na świecie. To jest szansa, której nie chciałbym, byśmy zmarnowali. Mamy do dyspozycji wolny czas antenowy, który telewizja i tak musi komuś oddać. Pytanie, komu.
Każda publiczna antena ogólnopolska i regionalna – telewizyjna i radiowa – jest zobowiązana przeznaczyć 9 minut dziennie na kampanie społeczne oraz 30 minut programu informacyjno- publicystycznego tygodniowo. Mówimy o kampaniach społecznych organizacji pożytku publicznego, a ponieważ takich organizacji jest ok. 8 tys. trwają dyskusje, kogo i na jakiej podstawie bezpłatnie promować.

Zasady są obecnie wypracowywane, aczkolwiek istnieje już kilka zakazów:

  1. nie będzie można promować sponsorów, włącznie z unijnymi źródłami dofinansowania
  2. zakazane będą kampanie fundraisingowe (wzywane do wpłacania pieniędzy),
  3. nie będą dopuszczane do emisji kampanie, których jedynym celem jest promowanie brandu organizacji bez wezwania do zmiany postaw, czyli wezwania do zrobienia czegoś bądź zaniehania jakiegoś działania.

Myślę też, że ta sytuacja stworzy rodzaj związku popytowo-podażowego. Gdy organizacje dowiedzą się o możliwości nieodpłatnej emisji, wytworzy się konkurencja. Co więcej, mam nadzieję, że nie będzie to konkurencja między lepszymi i gorszymi materiałami promocyjnymi, a bardziej rywalizacja pomysłów na reklamę, czyli jeśli organizacja opracuje pomysł na kampanię, będzie mogła obronić go na poziomie storyboardu i dostać rodzaj promesy – to myślenie życzeniowe; to nie jest jeszcze pewne – i wtedy dopiero zabiegać o realizację tego pomysłu. W efekcie możliwość skorzystania z emisji w mediach publicznych stałaby się bardziej dostępna.
Tak więc reasumując, przed nami nowa szansa. I albo to spowoduje, że silne organizacje staną się jeszcze silniejsze, albo będzie to szansa na pokazanie różnorodności.

Jakie widzisz zagrożenia płynące z czasu antenowego, który publiczna telewizja czy radio muszą i tak komuś oddać?

Kuba Wygnański: Myślę, że możemy sobie zrobić wielką krzywdę robiąc źle kampanie społeczne. Bo nie ma nic gorszego niż zła kampania albo najgorsze przewinienie: silna kampania rzeczy, które tak naprawdę są miałkie i słabe. Nie ma większego grzechu niż promowanie produktu, który i tak za chwilę okaże się nieprawdziwy. Więc na to musimy uważać.
Też jest ryzyko takie, że my sami zrobimy z tego kwadrans dla rolników (z całym szacunkiem dla rolników) – takie okienko, gdzie się wszystkich nas zbierze i chyba my sami będziemy to oglądać.
Trzeba uważać, by nie mówić do siebie. To jest jeszcze przed nami.

Jak promujesz swoją organizację?
Kuba Wygnański: Skromnie. Tzn. zakładam, że jeśli to, co robimy jest naprawdę wartościowe, to ci, na których nam zależy, na pewno nas znajdą. Tymbardziej, że natura mojej organizacji nie jest taka, że zależy mi na masowym zainteresowaniu; powiedziałbym, że bardziej zależy mi na tym, by być smacznym, niż powszechnym. Ale rozumiem, że są organizacje, które potrzebują czegoś innego.


„SEKTOR 3 prezentuje: Przegląd Reklamy Społecznej” odbył się w ramach konferencji promocyjnej projektu Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych z terenu aglomeracji wrocławskiej SEKTOR 3.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Szczególne podziękowania za udostępnienie materiałów należą się Właścicielom i Organizatorom Przeglądu Reklamy Społecznej w innych miastach Polski: Stowarzyszeniu Rozwój w Biały Dzień, a imiennie: Joannie Kozera, Julii Dzierżyńskiej i Anastazji Jasińskiej. Zbiór materiałów powstał w ramach projektu współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2009-2013.

Możliwość komentowania jest wyłączona.